LMCR
1302
ASAS
PEMIKIRAN LATERAL
LAPORAN PERTANDINGAN PANTUN
SEMSESTER 1 2018/19
DISEDIAKAN OLEH
NUR SYAHIERA BINTI GHAZALI
(A167889)
NAMA PENSYARAH
ENCIK MOHD FAIRUS BIN SHAFIE
1.0 Pemikiran
Lateral
1.1 Maksud Pemikiran Lateral
Pemikiran lateral
ialah satu proses yang dialami dan sesuatu jenis kebolehan atau kemahiran.
Pemikiran ini merupakan proses menyusun, mempergunakan maklumat dan pengetahuan
menggunakan akal untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Ianya membolehkan manusia
melihat pelbagai perspektif untuk menyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi
tertentu.
Secara ringkasnya, Pemikiran Lateral ialah satu cara
penyelesaian masalah yang menggunakan daya imaginasi dan bukan secara logik
atau tradisional. Pemikiran ini bukan bertujuan menyingkirkan corak pemikiran
yang sedia ada tetapi ianya adalah untuk mencari jalan terpantas dan lebih
berkesan untuk menyelesaikan masalah yang menepati kriteria yang dikehendaki.
2.0 Teknik-teknik
Pemikiran Lateral
2.1 Perkaitan Bebas
Teknik ini biasanya berlaku di dalam proses
sumbangsaran.Iaitu meluahkan apa sahaja yang terlintas dalam pemikirannya tanpa
menapis susunan logik perbualannya. Asas kepada teknik ini adalah kefahaman
bahawa dalam diri individu memang tersemat pendaman sebagai satu faktor
mekanisma bela diri. Tujuan perkaitan bebas adalah bagi melepaskan ke tahap sedar
pendaman yang lama sehingga dapat diluahkan.
2.2 Reversal
Teknik ini digunakan untuk menilai sesuatu keadaan yang
biasa secara terbalik.Penyusunan maklumatn akan menggalakkan seseorang melihat
cara-cara yang berbeza untuk menilai sesuatu situasi.
2.3 Objek Fokal
Teknik objek fokal juga digunakan dalam penyelesaian sesuatu
masalah. Kaedah ini membolehkan seseorang memilih sesuatu objek secara rawak
dan mengaitkan objek tersebut dengan masalah yang dikaji. Penggunaan strategi
pemusatan bahan membolehkan seseorang memahami sesuatu dengan lebih bermakna
apabila dapat mengaitkan bahan yang disediakan untuk menyelesaikan sesuatu
perkara.
2.4 Cabaran
Teknik seterusnya ialah menggunakan kaedah cabaran. Dalam
membuat penyelesaian masalah, boleh mencabar cara-cara atau sesuatu perkara
yang dilakukan menggunakan cara atau keadaan sedia ada. Ianya bermaksud
pemikiran seseorang tidak terhad kepada pemikiran yang sedia ada tetapi
berfikir secara luar kotak. Mereka perlu
berfikiran terbuka dan berfikir secara positif dalam menyelesaikan sesuatu
masalah.
2.5 Menganalisa Masalah
Proses pemikiran yang dilakukan adalah dengan cara
memecahkan masalah kepada bahagian yang lebih kecil. Dalam penyelesaian sesuatu
masalah, seseorang dapat menyusun semula situasi masalah menggunakan cara
penyelesaian masalah yang baru dan berbeza antara seorang individu dengan
individu yang lain.
3.0 Mengendalikan
program di UKM.
3.1 Program yang ingin dilaksanakan di UKM
Jika saya diberi peluang untuk menjalankan program di UKM,
saya ingin mengendalikan program Selangkah Ke Menara Gading. Program ini akan
melibatkan para pelajar dari sekolah Menengah dari sekolah yang telah
dipilih.Hal ini kerana program ini bertujuan bagi memberi pendedahan kepada
pelajar sekolah menengah tentang situasi dan cara pembelajaran di
universiti.Hal ini akan membantu mereka supaya lebih bersedia untuk menghadapi
kehidupann di Universiti kelak serta menambah minat mereka untuk menyambung
pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi.Oleh itu,program ini amatlah
sesuai dijalankan di sekitar kawasan universiti.
Semasa
program ini dijalankan,mereka akan turut mengikuti kuliah serta program yang
dijalankan di UKM semasa itu.Mereka juga akan dibawa untuk melawati
kawasan-kawasan d sekitar UKM. Antara tempat yang dapat dilawati ialah muzium
UKM bagi memberi pengetahuan tentang penubuhan UKM, dewan kuliah fakulti,
perpustakaan, makmal-makmal yang terdapat di UKM serta fasiliti yang lain.
Dengan
mengadakan program sebegini, kita dapat memberi input tentang suasana di universiti
dan pendedahan atau membuka mata tentang pemilihan khusus yang terdapat di
universiti.Kesimpulannya,program ini pasti akan memberi impak terhadap peserta
program serta pengendali program.Dimana,pengendali program iaitu saya akan
dapat meningkatkan lagi kemahiran insaniah serta menambah pengalaman dalam
mengendalikan sesuatu program yang melibatkan bilangan peserta yang agak ramai.
4.0 Perbarisan
Hari Malaysia
Hari Malaysia telah dimeriahkan dengan pelbagai persembahan
daripada semua kolej dengan bertemakan Tarian Tradisional.Acara perbarisan
telah mendapat sambutan yang menakjubkan serta sokongan daripada kolej
masing-masing.Ia telah dijalankan di Stadium UKM pada tanggal 21 September
2018.
4.1 Kelebihan
Program ini dapat memupuk semangat cinta akan kolej kerana
program ini adalah program pertama yang berlaku selepas mahasiswa baharu
mendaftar.Masing-masing menyokong kolej mereka dengan sorakan-sorakan yang kreatif
dengan amat bertenaga.Selain itu,ia dapat
memupuk semangat kerjasama antara mahasiswa kerana mereka perlu
menghadiri latihan dan menyiapkan prop persembahan.Jadi ia juga dapat
mengeratkan lagi hubungan antara satu sama lain lebih-lebih lagi mereka baru
sahaja di tahun 1.Selain itu,ia dapat memupuk semangat patriotisma dalam
kalangan mahasiswa kerana penyertaan dari setiap kolej melibatkan dari pelbagai
latar bangsa seperti Cina,India,Melayu serta Kadazan dari Sabah dan
Sarawak.Program ini juga dapat meningkatkan semangat patriotik kerana latar
belakang muzik dihiasi dengan latar belakang lagu-lagu yang bertemakan
patriotism. Seseorang itu akan menghayati hari tersebut dengan lebih bermakna
melalui penglibatan dan penyertaannya dalam sambutan hari ulang tahun atau
menyaksikan majlis sambutan tersebut secara langsung.
4.2 Kekurangan
Seperti yang kita lihat,ketika itu semua mahasiswa dan
mahasiswi UKM turun untuk menyokong dan menyaksikan persembahan dari semua
kolej.Terdapat ramai yang berdiri untuk menyaksikan persembahan dan ianya
sangat sesak.Akibat kekurangan tempat duduk semasa program berlangsung kerana
ramai mahasiswa ingin melihat program yang pertama sekali dianjurkan pada
setiap tahun.Selain itu,kekurangan penyediaan tong sampah di sekitar tempat
program kerana terdapat banyak sisa-sisa plastik makanan serta botol-botol
minuman yang ditinggalkan di sekitar kawasan tempat duduk dan berhampiran
dengan padang sejurus sahaja program habis berlangsung ketika semua orang
keluar dari stadium tersebut.
No comments:
Post a Comment